Jak zorganizować stanowisko pracy w call center?

22 lutego 2019

Biuro call center to miejsce, w którym pracownik powinien czuć się komfortowo, bez względu na zakres obowiązków. Jednoczesna praca na komputerze i telefonie, monotonia pracy, zbyt krótkie przerwy między rozmowami – wszystko to potrafi dać się we znaki, jednak prawidłowo przygotowane miejsce pracy pozwala na poprawę samopoczucia oraz lepszą wydajność.

Powierzchnia robocza

Pomieszczenie, w którym znajduje się pracownik, powinno być tak zaprojektowane, aby nie czuł się on przytłoczony. Pracodawca powinien natomiast całkowicie wykorzystać powierzchnię biura. Aby to się udało, zostały ustalone pewne normy, które znacznie ułatwiają to zadanie.

Przede wszystkim przyjmuje się, że minimalna powierzchnia na jednego pracownika to 8m2. Poza pomieszczeniem, bardzo ważnym miejscem jest biurko. To tu spędza się cały dzień pracy. Minimalna powierzchnia biurka to 0,94 m2. Trzeba wziąć pod uwagę, że pracownik oprócz monitora i komputera ma przy sobie notatki, które warto mieć pod ręką. Miejsce na krzesło przy biurku to minimum 1,2 m2. Wszystko po to, aby pracownik mógł w przerwach wstać, rozprostować nogi, czy też po prostu wygodnie się ułożyć.

Wyciszenie przestrzeni biurowej

Bardzo ważną kwestią w organizacji biura call center jest minimalizacja hałasu. Zakłócenia dekoncentrują i prowadzą do szybszego zmęczenia, a także stresu. Bardzo ważnym elementem są więc ścianki działowe, które mają za zadanie wygłuszać nadmiar dźwięków. Badania wykazują, że ścianki działowe o wysokości 145 cm potrafią obniżyć poziom hałasu do 53,2 dB.

 

Ergonomia miejsca pracy

Przy projektowaniu miejsca pracy dla call center warto zadbać o ergonomię. Kształt biurka ma wymusić na pracowniku odpowiednią pozycję, tak aby jego kręgosłup nie był przesilony. Dodatkowo linia biurka powinna być wyprofilowana w taki sposób, aby zapewnić odpowiednie oparcie dla nadgarstków. Monitor ustawia się w centralnym punkcie biurka, dbając o to aby odległość od oczu wynosiła od 55 do 75 cm.

Kolejny ważny krok to wybór odpowiedniego krzesła. Idealne dopasowanie do sylwetki pozwala zająć odprężoną pozycję i zapewnia swobodę ruchów. Możliwość regulacji wysokości oraz kąta nachylenia gwarantuje odpowiednie dopasowanie krzesła do potrzeb pracownika.

Pracownik powinien mieć również miejsce na swoje rzeczy, np. małą szafkę, w której pomieści się torebka (czy wiesz, że aż 80% pracowników call center to kobiety?), piórnik oraz miejsce na dokumenty.

Pomieszczenie socjalne

Last, but not least: odpowiednio zaprojektowane pomieszczenie socjalne, które sprzyja kontaktom między pracownikami i pozwala na luźniejsze spotkania, znacznie podnosi morale zespołu. Praca z osobami, które lubimy, jest dużo bardziej efektywna i po prostu przyjemna!

Kategorie