Prawidłowa dykcja w call center – jak ją trenować?

14 maja 2020

Praca telemarketera opiera się przede wszystkim na mówieniu i słuchaniu. Kluczem do osiągnięcia sukcesu są prawidłowe proporcje pomiędzy obiema czynnościami. Mimo wszystko obowiązek prowadzenia rozmowy spoczywa zdecydowanie na barkach wykonującego połączenie, który musi być do tego odpowiednio przygotowany. Jedną z kluczowych spraw staje się więc dykcja. Dlaczego jest tak ważna i jak ją trenować?

Rola dykcji w call center

Telemarketerzy często przykładają dużą wagę do poznawania i wdrażania skomplikowanych technik sprzedażowych, które mają pomóc im w nakłonieniu klienta do wykonania pożądanej akcji. Nawet najbardziej wyszukane pomysły i najlepiej wyćwiczone strategie na nic się jednak nie zdadzą, kiedy nie będziemy w stanie przekazać ich w zrozumiały sposób.

Kluczem do klarownego przekazywania informacji jest więc prawidłowa dykcja. W rozmowach telefonicznych ważne jest tempo wypowiedzi, ale nie można z nim przesadzać. Słowa wystrzeliwane do słuchawki z prędkością strzałów z karabinu maszynowego równie szybko będą wylatywać z głowy klienta. Również telemarketer mruczący coś niezrozumiale pod nosem nie ma zbyt wielkich szans na sukces. Rola dykcji w pracy w call center jest zatem nie do przecenienia.

Sposoby na trenowanie dykcji

Na szczęście nie trzeba być profesjonalnym lektorem, by nauczyć się dobrej dykcji. Wystarczy regularnie ją trenować, a z czasem dojdziemy do wprawy i wyraźnie poprawimy ten element. W nauce zrozumiałej i wyraźnej wymowy pomoże kilka prostych ćwiczeń.

Korek w ustach

To ćwiczenie znane od lat, a równocześnie bardzo proste i łatwe do wykonania w domu. Wystarczy ścisnąć zębami korek i starać się wyraźnie mówić, utrzymując go między zębami. Warto poświęcić na takie ćwiczenie kilka minut – po wyjęciu korka z pewnością będziemy mówić wyraźniej. Przy okazji potrenujemy w ten sposób żuchwę.

Poruszanie językiem

Wzmocnienie języka oczywiście również się przyda. Dyskretnym ćwiczeniem, które można wykonać w każdej chwili, jest liczenie językiem zębów. W wytrenowaniu tego organu pomoże także częste oblizywanie warg, jak również wysuwanie języka w dół i w górę – można starać się dosięgnąć nim nosa.

Rozgrzewanie ust

Poprawna wymowa to nie tylko język, ale i usta – to one nadają bowiem ostateczny kształt wymawianym głoskom. Przed rozpoczęciem dnia pracy w call center warto więc je odpowiednio rozgrzać. Na początek dobre będzie masowanie warg zębami, a także ułożenie ust w popularny “dzióbek” i wykonanie ustami kilku kółek. Na zakończenie kilkukrotne rozciągnięcie ust w szeroki uśmiech. Regularne powtarzanie takich ćwiczeń wzmocni mięśnie ust.

Używanie przepony

W dobrej artykulacji głosek pomoże również prawidłowy oddech. Trenując tak zwany oddech z przepony nadamy naszemu głosowi odpowiednie brzmienie. By nauczyć się takiego sposobu oddychania, można wykonywać proste ćwiczenie z książką. Wystarczy położyć się na plecach i umieścić ją na brzuchu. W trakcie oddechu trzeba starać się “wciągnąć” powietrze nieco niżej, tak by przedmiot się unosił.

Językowe łamańce

Najbardziej oczywista metoda, której na pewno już próbowaliśmy… w przedszkolu lub pierwszych klasach szkoły podstawowej. Czytanie na głos językowych łamańców, czyli zdań trudnych do wymówienia, również pomoże nam w pracy nad dykcją. “Lojalna Jola lula rogatego Jula”, “Jeśli w pszenżyto ruszysz o świcie, ujrzysz jak chrzęści życie w pszenżycie”  i wiele innych, podobnych łamisłówek to świetny trening, a przy okazji dobra zabawa.

Kategorie