Windykacja przez telefon
19 października 2015
Relacje z klientami nie zawsze są łatwe. Zdarza się, że osoby korzystające z usług firm call center nie płacą faktur w wyznaczonym terminie. Co można zrobić w takiej sytuacji? Wykorzystać telefon do windykacji należności.
Windykacja przez telefon ma sporo zalet. Przede wszystkim trzeba sobie uświadomić, że klienci w pierwszej kolejności regulują swoje długi u firm, które upomniały się o swoje. I choćby z tego względu warto skorzystać z usług call center. Po drugie, ta forma odzyskiwania należności jest stosunkowo niedroga i w porównaniu z wierzycielami terenowymi zajmuje niewiele czasu.
Telemarketer w ciągu jednego dnia jest w stanie skontaktować się nawet z kilkudziesięcioma dłużnikami. Co więcej, kontakt telefoniczny sprawia, że osoba, która nie opłaciła faktur, nie widzi swojego rozmówcy, a zatem jest bardziej skłonna do otwartej, szczerej dyskusji.
Działaj skutecznie
Rozmowy o pieniądzach, w szczególności uregulowaniu niespłaconych należności, nie należą do łatwych i budzą wiele emocji. Firmy, którym nie zapłacono, czują się niejednokrotnie niekomfortowo, upominając się o swoje, dłużnicy unikają odbierania niewygodnych dla nich telefonów.
Właśnie dlatego tak istotny jest sposób, w jaki będziemy rozmawiać z klientami. Dobra rozmowa pozwoli nie tylko odzyskać należności, ale też utrzymać relacje handlowe z klientem. O czym warto pamiętać?
Dobrze się przygotuj
Znajomość klienta, firmy, której jest właścicielem i – jeśli to możliwe – jej sytuacji na rynku, umowy, jaka została z nim zawarta i jej warunków, wysokości zadłużenia jest bardzo ważna. Bez konkretów i odpowiedniego zaplecza trudno bowiem ustalić rozwiązania.
Ustal przyczyny zwłoki
Klienci nie płacą z rożnych powodów. Bo zapomnieli, bo nikt się nie upomniał, bo mają problem z płynnością finansową. Warto poznać przyczynę zalegania ze spłatą przed podjęciem prób rozwiązania problemu.
Notuj
Warto notować informacje uzyskane od klienta. Dzięki temu będziesz w stanie skuteczniej reagować na stosowane przez niego wymówki. A w niektórych przypadkach będzie ich z pewnością wiele.
Nie strasz
Najgorsze co możemy zrobić, decydując się na prowadzenie windykacji telefonicznej, to stosowanie nieodpowiednich argumentów. A do nich należą niewątpliwie straszenie użyciem siły i stosowanie obraźliwych słów. Negatywne emocje rzadko kiedy przynoszą dobre rezultaty.
Zmotywuj do spłaty
Rozmawiając z klientem pamiętaj, że uregulowanie należności leży w interesie Twoim i klienta. Ty chcesz odzyskać swoje pieniądze, on chce zyskać spokój. Wytłumacz mu zatem, że polubowne załatwienie sprawy pozwoli mu rozwiązać problem, zapomnieć o stresie i uniknąć kolejnych pism, telefonów oraz ewentualnych wizyt windykatorów terenowych.
Zastosuj sankcje
Klient musi mieć świadomość, że jeśli nie wywiąże się z umowy, czekają go konsekwencje. Warto znać zatem odpowiednie przepisy a także możliwości, jakie daje Ci prawo, byś odzyskał pieniądze, które Ci się należą.