5 cech idealnego telemarketera, czyli pracownik call center, o jakim marzysz

15 stycznia 2022

Dobry pracownik to skarb w każdej firmie, bez względu na branżę. Telemarketer jest jednak stanowiskiem specyficznym. Z jednej strony bowiem do tej branży trafiają często osoby, które szukają zajęcia dorywczego bądź tylko “na chwilę”. Z drugiej jednak ta praca wcale nie okazuje się tak łatwa, jak mogłoby się wydawać.

Tym trudniej więc znaleźć pracownika, który będzie spełniał oczekiwania firmy. Jakie cechy powinien mieć zatem kandydat do nagrody telemarketer roku, czyli pracownik idealny? Wybraliśmy pięć najważniejszych atutów, które będą go wyróżniać.

Komunikatywność

To cecha podstawowa, bez niej ani rusz. Cichy i małomówny telemarketer? Co to za dziwny pomysł! Pracownik call center musi umieć jasno wykładać swoje myśli, składnie się wypowiadać i nawiązać kontakt z rozmówcą.

Potrzebna jest jak najlepsza, najlepiej nienaganna dykcja. Komunikatywny telemarketer wyczuje wspólny punkt z klientem i nawiąże z nim nić porozumienia.

Jednocześnie jednak nie może zalewać go własnym słowotokiem. Dobra komunikatywność oznacza również umiejętność słuchania. A potem konstruktywnego wyciągania wniosków z tego, co przekazała osoba po drugiej stronie słuchawki.

Umiejętność improwizacji

Podstawą pracy w call center jest skrypt. To na nim opiera się większość rozmów. I to właśnie zbytnie przywiązanie do zawartej w nim listy pytań czy zagadnień bywa zgubą telemarketerów.

Pracownik call center, który nie potrafi improwizować, nie poradzi sobie w trudnej, niestandardowej sytuacji. A czasami wystarczy żart sytuacyjny czy celna uwaga, by sprowadzić rozmowę z powrotem na właściwe tory. Idealny telemarketer musi umieć wyjść poza schemat.

Odporność na stres

Trudne sytuacje i improwizowanie wiążą się zazwyczaj ze stresem. Mimo że praca w call center nie ma zwykle wiele wspólnego z odpowiedzialnością za wielkie zlecenia czy duże kwoty pieniędzy, może kosztować sporo nerwów.

Natrętni i nieprzyjemni rozmówcy, pretensje i skargi klientów, frustracja wyładowywana na telemarketerze – w niektórych projektach to codzienność. Do tego dochodzi stres związany z brakiem wyników. Praca w call center wymaga stalowych nerwów i odporności na stres.

Wszechstronność

Duże call center często przyjmują zlecenia z różnorakich branż. Oczywiście zwykle konkretny telemarketer pracuje przy jednym, dwóch projektach, ale czasami może być potrzebny na innym odcinku.

Idealny pracownik call center będzie na tyle wszechstronny, że poradzi sobie z tym, że w jednym tygodniu obsługuje firmę odzieżową, a w drugim proponuje klientom nową ofertę telewizyjną. To zwiększa pole manewru pracodawcy przy zwolnieniach lekarskich i urlopach.

Ambicja

Call center? Co to za praca…” Osoby z takim podejściem z pewnością nie spełnią oczekiwań pracodawcy. Bez odpowiedniego zaangażowania nie będzie wyników, zwłaszcza wtedy, gdy zajmujesz się sprzedażą.

Idealnego pracownika call center powinna więc cechować duża ambicja. Dzięki niej będzie bardziej kreatywny i zaangażowany, co powinno przełożyć się na efekty. Nawet jeśli główną ambicją będzie większa pensja, w systemie premiowym taki pracownik odnajdzie się idealnie. Ambicja to szybszy i większy rozwój.

Kategorie