Baza klientów – jak prawidłowo zbudować ją w call center?
16 stycznia 2024
Telemarketing może być skuteczną metodą dotarcia do obecnych i potencjalnych klientów, wciąż pozostaje ważnym elementem bezpośredniego kontaktu z odbiorcą. By jednak do niego dotrzeć, call center potrzebuje choć podstawowych danych. Gromadzi je baza klientów. Skąd ją wziąć? Jak ją zbudować? Czy można i warto ją kupić?
Jak zbudować bazę klientów w call center?
Żadne call center nie może funkcjonować bez bazy klientów. Ten zbiór informacji pozwala dotrzeć do osób, które dają nadzieję na spełnienie celu rozmowy – sprzedaży produktu czy usługi, a czasami również podjęcia innych działań.
W przypadku działalności B2B podstawą budowania baz klientów może być internet. Dziś każda firma ma stronę internetową, a na niej pozostawione dane kontaktowe. Odpowiednie słowa kluczowe i ustawienie filtrów w wyszukiwarce internetowej pozwoli dotrzeć do tych, które są grupą docelową firmy czy call center.
W ten sposób można nawiązać pierwszy kontakt, przesłać ofertę, zaprosić do newslettera czy po prostu zaangażować telemarketerów do zadzwonienia do firmy. Pozyskane dane będą cenne i sprawdzone.
Tworzenie bazy klientów B2C
Samodzielnie można także pozyskać bazę klientów indywidualnych. Najprościej będzie ją stworzyć na podstawie już istniejących narzędzi w firmie, dla której call center świadczy usługi. Najlepszą drogą do budowy bazy będzie pozyskanie dokładniejszych informacji na temat klientów: wieku, płci, najlepiej również preferencji zakupowych.
Do tworzenia bazy klientów można wykorzystać także narzędzia, które już w firmie funkcjonują. To przede wszystkim infolinia – do bazy klientów można “zaciągnąć” osoby, które same zadzwonią do firmy. Identycznie można działać w przypadku zapytań mailingowych, przy odpowiedzi poprosić o pozostawienie swoich danych.
Kolejny sposób budowy bazy klientów indywidualnych to wykorzystanie profili w mediach społecznościowych. To skuteczne zwłaszcza wówczas, gdy konta cieszą się sporą liczbą fanów. Do tego warto użyć również strony internetowej, na której można umieścić formularz zapisu do newslettera.
Wszystkie te sposoby nie wymagają większych kosztów, a ich efektem jest wartościowa baza klientów. Znajdą się w niej bowiem osoby faktycznie zainteresowane ofertą firmy. W dodatku możesz na nią wciągnąć tylko tych, którzy odpowiadają grupie docelowej. Trzeba tylko pamiętać o przepisach – telemarketing a RODO to dość skomplikowana relacja. Istotne jest przestrzeganie obowiązku informowania o zbieraniu danych.
Baza klientów na sprzedaż – czy warto skorzystać?
Inną opcją jest gotowa baza klientów. W Polsce funkcjonują dostawcy baz danych, którzy za odpowiednią opłatą udostępniają je innym podmiotom. Przed zakupem zawsze należy jednak zweryfikować jakość takich list. Może się bowiem okazać, że nie mają wiele wspólnego z grupą docelową firmy. Poleca się też szybkie sprawdzenie gotowej bazy klientów już po jej zakupie.
Podsumowanie. Baza klientów w call center – najważniejsze informacje
Jeśli zastanawiasz się, jak zbudować bazę klientów, możesz wykorzystać do tego narzędzia, które są już w posiadaniu firmy. To na przykład infolinia, zapytania mailingowe, profile w mediach społecznościowych czy stronę internetową firmy. Przy budowaniu bazy klientów B2B można też wykorzystać po prostu internet. Alternatywą są gotowe bazy danych do zakupu.