Jak zbudować dobrą bazę danych?

19 marca 2015

Dobra baza danych to klucz do sukcesu. Zwiększa prawdopodobieństwo sprzedaży, poprawia efektywność kampanii promocyjnych i badań marketingowych. Dzięki niej konsultanci call center nie wykonują setek przypadkowych telefonów dziennie, ale rozmawiają z osobami, które faktycznie mogą być zainteresowane danym produktem.

Masowo czyli nieskutecznie

O ile telefoniczne dotarcie do potencjalnego klienta nie nastręcza większych problemów, o tyle zakończenie rozmowy z nim w taki sposób, jakbyśmy sobie tego życzyli, a zatem sprzedażą produktu, nie jest już takie proste. Bardzo często wynika to z faktu, że telemarketerzy wykonują telefony masowo i na chybił trafił, w efekcie czego docierają też do osób, które w żaden sposób nie są zainteresowane ich ofertą. Rozwiązaniem dla tego problemu jest stworzenie dobrej bazy danych.

Kupiona czy stworzona od zera?

Podejście firm call center do baz danych bywa różne. Część z nich nie poświęca temu zagadnieniu zbytniej uwagi i w swoich działaniach wykorzystuje kupione, niesprawdzone bazy. Efekty nietrudno przewidzieć: zdenerwowanie osób, do których konsultant dzwoni i rosnące zniechęcenie samego konsultanta, który na kilkadziesiąt (a czasem więcej) telefonów zaledwie jedną z rozmów kończy pomyślnie.

computer-475556_640

Do tematu można jednak podejść zupełnie inaczej. Po pierwsze, odpowiednio weryfikując i aktualizując zakupioną bazę. Po drugie, tworząc swoją własną listę numerów z uwzględnianiem istotnych dla nas czynników, takich jak wiek, zawód, status społeczny czy zainteresowania. Do tego celu firma może wykorzystać m.in. newsletter i social media. Oczywiście będzie to proces długotrwały i żmudny, ale z pewnością przyniesie wymierne korzyści. W końcu nie chodzi o to, by zadzwonić do jak największej liczby osób, ale by dzwonić do osób, które mogą być danym produktem naprawdę zainteresowane.

Aktualizacja danych

Bardzo ważne jest również, by posiadane dane regularnie aktualizować w oparciu o informacje uzyskane od klientów. Bo przecież może się zdarzyć, że dana osoba nie jest zainteresowana kupnem produktu w danym momencie, ale planuje jego nabycie w przyszłości. Takie informacje warto zapisywać, by w odpowiednim czasie przypomnieć się klientowi.

Podział bazy

Bardzo ważna jest również kontrola podziału bazy danych pomiędzy konsultantami. Sytuacja, gdy dwóch konsultantów z danej firmy dzwoni do danego klienta z tą sama ofertą, z pewnością nie będzie mile widziana przez odbiorcę. Takie sytuacje nie tylko irytują potencjalnych klientów, ale też rzutują na wizerunek firmy i warto ich unikać.

Kategorie