Telemarketing nie dla każdego. Na co zwracać uwagę w czasie rekrutacji konsultantów?
15 lipca 2020
Branża call center bywa lekceważona i nazywana “pracą dla studentów”. Może być jednak wstępem do ciekawej kariery zawodowej i stworzyć spore możliwości rozwoju. Tyle że najpierw trzeba taką pracę dostać, sprawiając dobre wrażenie na rekruterach. Wbrew obiegowej opinii nie każdy bowiem nadaje się do pracy “na słuchawkach”. Powinny wiedzieć o tym również osoby przeprowadzające rozmowy kwalifikacyjne. Jakich cech szukać u kandydatów do pracy w telemarketingu? Podpowiadamy!
Pozytywne nastawienie i zaangażowanie
Call center to praca dla osób cierpliwych. W czasie rozmów telefonicznych wiele razy trzeba będzie wysłuchiwać podobnych pytań i odpowiedzi, udzielać takich samych informacji, wysłuchiwać pretensji klientów. Pracownik, któremu brakuje cierpliwości i pozytywnego nastawienia, nie będzie więc zbyt przydatny. Te cechy przyszłego konsultanta można sprawdzić już w czasie pierwszej, telefonicznej rozmowy kwalifikacyjnej – na przykład urządzając w jej trakcie niespodziewaną przerwę. Idealny kandydat na telemarketera nawet po minucie ciszy w słuchawce powinien wznowić rozmowę z pozytywnym nastawieniem i nie okazywać zniecierpliwienia.
Sukces w call center nie jest także możliwy bez połączenia cierpliwości i dużego zaangażowania.Ta druga cecha jest konieczna do tego, by przekonać klientów do wybranego rozwiązania, namówić ich na przykład do przedłużenia umowy. Warto sprawdzić poziom zaangażowania kandydata do pracy, polecając mu zadanie przekonania rekrutera do podjęcia określonej decyzji już w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej.
Umiejętności sprzedażowe, odporność na stres
Tego typu test będzie również świetnym sprawdzianem umiejętności sprzedażowych przyszłego telemarketera. Nawet u osoby bez doświadczenia w sprzedaży można szybko dostrzec, czy potrafi posługiwać się językiem korzyści, który jest jednym z podstawowych narzędzi konsultanta. Oczywiście te umiejętności nabywa się również w czasie szkolenia przed podjęciem pracy, gdy poznaje się kolejne techniki sprzedaży. Predyspozycje można jednak ocenić już na etapie weryfikacji kandydata.
Zdolność do opanowania technik sprzedażowych jest związana z tym, czy przyszły telemarketer szybko się uczy. To również da się wywnioskować już w czasie rozmowy kwalifikacyjnej. Przy okazji rekruterzy mogą sprawdzić, czy kandydat potrafi słuchać innych – na przykład prosząc go w pewnym momencie rozmowy o streszczenie kilku ostatnich zdań. Bez umiejętności wysłuchiwania ludzi po drugiej stronie słuchawki efektywna praca w call center staje się niemożliwa.
Telemarketing bywa także pracą stresującą. Nie każdy klient jest w stanie zachować spokój, zwłaszcza, gdy chce złożyć reklamację lub zgłosić awarię. Konsultant nie powinien jednak dać się wyprowadzić z równowagi. Odporność na stres kandydata na to stanowisko można sprawdzić w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, dokonując w niej niespodziewanych zwrotów akcji. Umiejętność wybrnięcia z trudnej sytuacji można też przetestować, prosząc kandydata o wskazanie swoich największych wad.
Dykcja i elokwencja
Konsultant musi być także dobrze zrozumiany przez klienta, a więc biegle i elokwentnie posługiwać się językiem polskim. To można ocenić już w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, słysząc sposób wysławiania się kandydata do pracy. Rekruterzy powinni też zwrócić uwagę na dykcję oraz barwę głosu – zwykle większe szanse na zatrudnienie mają kobiety i mężczyźni z niższym głosem.