Badania CATI – na czym polegają?

16 kwietnia 2023

CATI jest jedną z najpopularniejszych metod badania rynku oraz opinii publicznej. To wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo, często realizowany przez call center. Pozwala na przeprowadzenie dużej liczby ankiet w dość krótkim czasie. Na czym jednak dokładnie polegają badania CATI? Jakie są ich największe zalety? Kiedy warto się na nie zdecydować? Dowiedz się więcej!

Jak przeprowadza się badanie CATI?

CATI to skrót od angielskich słów “computer-assisted telephone interviewing”. Respondenci do badania są wybierani zwykle losowo, czasem na podstawie programu do generowania numerów. Ankieter dzwoni do nich i zbiera informacje przy pomocy specjalnego oprogramowania.

Wywiad przeprowadza się na podstawie wcześniej przygotowanych pytań. Wyświetlają się na ekranie ankietera, a ten od razu wprowadza do systemu odpowiedź respondenta. Dane natychmiast trafiają do bazy. Kwestionariusz jest wewnętrznie powiązany w logiczny sposób. W związku z tym, po negatywnych odpowiedziach na niektóre pytania, kolejne są pomijane.

Badania CATI – największe zalety

Dlaczego firmy często decydują się na metodę CATI? Badania prowadzone w ten sposób są znacznie tańsze od technik opierających się na bezpośrednim kontakcie z respondentami. Do tego wywiady telefoniczne umożliwiają przeprowadzenie ankiety na dużej grupie badawczej w stosunkowo krótkim czasie.

Plusem jest również fakt, że ankieter może koncentrować się na odpowiedziach klienta, a nie na skrypcie – ten jest automatycznie realizowany przez program. To jedna z metod badawczych łatwiejszych do przeprowadzenia: bazuje się na gotowym szablonie, bez pogłębiania informacji. Także dla respondenta rozmowa z telemarketerem jest wygodna.

Badania CATI wyróżniają się też tym, że dane zebrane w czasie wywiadów są gotowe do analizy tuż po jego zakończeniu. Od razu są wprowadzane do programu, można je analizować z dowolnego miejsca. W analizie pomocne mogą być także nagrania z wywiadów.

Informacje pozyskane z badania CATI są uznawane za dane wysokiej jakości, które umożliwiają dotarcie do trudnych grup. Sprawdzają się zarówno w badaniach dotyczących rynku B2B, jak i B2C.

W jakich sytuacjach stosuje się badanie CATI?

Badania CATI są wygodnym i skutecznym narzędziem w sytuacji, w której trzeba przeprowadzić ankietę na dużej liczbie respondentów. Wykonuje się je również wtedy, kiedy mocno liczy się szybkość pozyskania wyników.

W związku z tym metoda CATI jest często wykorzystywana przez firmy działające w sektorze B2B. Dobrze sprawdza się w badaniach rynkowych i marketingowych, którymi zajmują się agencje reklamowe, ale również przy sondażach, badaniach opinii publicznej. Korzysta się z niej też w badaniach uniwersyteckich.

Podsumowanie: na czym opierają się badania CATI?

Badania CATI polegają na telefonicznej rozmowie ankietera z respondentem. Telemarketer korzysta ze skryptu wyświetlanego na ekranie komputera i od razu wprowadza odpowiedzi respondenta do bazy danych. Dzięki temu badania CATI pozwalają na błyskawiczną analizę wyników. Z tej metody chętnie korzysta się zwłaszcza przy badaniach rynkowych i marketingowych.

Kategorie