Jak zmieniał się telemarketing? Kilka słów o historii branży

15 września 2020

Biznes na całym świecie szuka rozmaitych kanałów do kontaktowania się z klientami, zarówno tymi obecnymi, jak i potencjalnymi. Od lat popularne są reklamy, które docierają do ludzi za pośrednictwem coraz bardziej nowoczesnych nośników. To właśnie w służbie biznesu powstały również call center. Kiedyś pełne kabli i głośnych telefonów, dziś stały się miejscem, w którym gromadzą się najnowsze technologie. Telemarketing przez lata ewoluował, podbijając kolejne rynki. Jak zmieniała się ta branża, by dotrzeć w miejsce, w którym obecnie się znajduje?

Pierwsze call center

Telemarketing nigdy by się nie narodził, gdyby nie wynaleziono telefonu. Prace nad jego konstrukcją trwały przez cały XIX wiek, aż w końcu sukces osiągnął Alexander Graham Bell. Szkocki naukowiec opatentował wynalazek w 1876 roku, a z czasem urządzenie ewoluowało w kierunku coraz dokładniejszego przesyłania fal dźwiękowych. Równocześnie w XX wieku w Stanach Zjednoczonych i Europie rozwijał się konsumpcjonizm, czyli sposób życia nastawiony przede wszystkim na dobra materialne.

Kombinacja tych dwóch czynników sprawiła, że w USA już przed II wojną światową narodziły się biura, które możemy nazwać pierwszymi call center. Ich zadaniem były telefony do amerykańskich obywateli i namawianie ich do zakupu konkretnych przedmiotów. Telemarketing narodził się w USA, bo to właśnie tam było wówczas najwięcej posiadaczy telefonów. Pierwsze biura działały jednak na niewielką skalę.

Bardziej dynamiczny rozwój call center w Ameryce przypada na lata 50. Wówczas skonstruowano bowiem i wdrożono systemy automatyzujące pracę telemarketerów. Po kolejnych kilkunastu latach opracowano również pierwsze łatwe w zarządzaniu bazy danych, co było wodą na młyn dla call center. W latach 70. i 80. sprzedaż telefoniczna stała się już ważną gałęzią handlu, zaczęła przynosić wielomilionowe obroty. Jednocześnie jednak tamte lata mogą się kojarzyć z dużymi halami pełnymi ciasnych i głośnych stanowisk dla telemarketerów.

Telemarketing w Europie i w Polsce

Z czasem skuteczność telemarketingu dostrzeżono na całym świecie. Na przełomie lat 60. i 70. call center na dużą skalę zaczęły działać w Europie Zachodniej, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii. To właśnie tam zaczęły nawet powstawać pierwsze przedsiębiorstwa, które oferowały wyłącznie sprzedaż telefoniczną. Jednocześnie trwały prace technologiczne, które pozwalały na obsługiwanie coraz większej liczby jednoczesnych połączeń.

W Polsce czasów PRL-u telemarketing praktycznie nie istniał. Pierwsze call center z prawdziwego zdarzenia nad Wisłą pojawiły się dopiero pod koniec wieku. Wraz z rozwojem technologii zyskiwały jednak na rynku coraz większą rolę. Po upowszechnieniu się telefonów komórkowych stały się ważnym kanałem dotarcia do klienta dla wielu firm, zwłaszcza z branży telekomunikacyjnej, finansowej czy ubezpieczeniowej.

Nie wiesz, jak zaplanować swoją karierę? Sprawdź nasz artykuł – Call center wstępem do kariery – dlaczego warto zacząć pracę w tej branży?

Coraz nowsze technologie

W XXI wieku tempo rozwoju call center na całym świecie się nieco wyrównało, przede wszystkim ze względu na szybkie wdrażanie nowych technologii. Obecnie telemarketing obejmuje nie tylko oferowanie usług i nawiązywanie kontaktu z klientem. Call center stały się miejscami pełnymi nowych technologii i rozmaitych usług. Telemarketerzy selekcjonują klientów, zajmują się badaniami rynku, ale także obsługą klientów.

Obecne systemy teleinformatyczne pozwalają na szybką pracę i jednoczesny kontakt z tysiącami klientów. Pracownicy wykonują swoje obowiązki w zdecydowanie lepszych warunkach niż przed laty. Ponadto call center to multimedialne skupiska, ponieważ telemarketerzy są dziś odpowiedzialni nie tylko za rozmowy telefoniczne, ale także między innymi za obsługę czatów internetowych.

Kategorie