Praca w call center – na czym polega, czy jest szkodliwa, ile się zarabia?
14 września 2024
Wokół pracy w call center narosło wiele mitów. Niektóre z nich są bardzo pozytywne, większość maluje jednak stanowisko telemarketera jako dość trudny kawałek chleba, który nie przynosi zbyt wielu korzyści.
Jak jest jednak w rzeczywistości? Czy w telemarketingu faktycznie warto zatrudnić się tylko „na chwilę”? Czy do tej pracy przyjmują każdego? Czy praca w call center opiera się wyłącznie na „wiszeniu na słuchawkach”? Ile zarabia telemarketer? Odpowiadamy na te pytania!
Na czym polega praca w call center? To nie tylko namolni telemarketerzy
Warto zacząć od tego, na czym polega praca w call center. Stereotypowo telemarketer kojarzy się nam przede wszystkim z osobą, która wydzwania do nas z pytaniem o zainteresowanie fotowoltaiką, z ofertą z sieci komórkowej czy propozycją kredytu.
Niektóre call center prowadzą taką działalność, ale wiele zależy od konkretnej firmy i tego, z jakimi przedsiębiorstwami współpracuje. Do zadań telemarketerów należy bowiem również praca w dziale obsługi klienta i rozwiązywanie ich problemów. Do tego, w nowoczesnych contact center, ich obowiązki coraz częściej opierają się nie tylko na dzwonieniu, ale także obsłudze konwersacji pisemnych na czatach.
Osoby na wyższych stanowiskach często zajmują się z kolei nie tylko raportowaniem, ale i biorą udział w przygotowywaniu planów marketingowych. Mogą one także pełnić role menedżerskie i zarządzać podległymi zespołami pracowników. Praca w call center daje więc różnorodne możliwości rozwoju – od obsługi klienta, aż po stanowiska kierownicze.
Call center – czy do pracy naprawdę przyjmą tu każdego?
Call center przez wiele osób jest traktowane jako zabezpieczenie przy ewentualnej utracie pracy, opcja bardzo awaryjna. Istnieje przekonanie, że telemarketerem może zostać każdy.
Rzeczywiście w tej branży nie brakuje osób młodych, na studiach lub tuż po zakończeniu nauki, ale dziś agencje call center zdają sobie sprawę, że nie każdy sprawdzi się na tym stanowisku. Do pracy w tej branży konieczne są dobrze rozwinięte umiejętności interpersonalne. Osoby, które ich nie posiadają, mogą boleśnie rozczarować się na rozmowie kwalifikacyjnej.
Oczywiście wiele nauczysz się już w trakcie pracy, jednak nawet bez doświadczenia, warto zadbać o umiejętność słuchania, cierpliwość i pracę nad własnymi emocjami. W ten sposób będziesz posiadał solidną bazę do rozmów z klientami, której uzupełnieniem będzie skrypt rozmowy i informacje o konkretnych produktach lub usługach.
W call center gorzej mogą sobie radzić osoby nieśmiałe i introwertycy. Jeśli rozmowy telefoniczne Cię stresują i nie lubisz komunikować się w ten sposób, kilkadziesiąt konwersacji dziennie może okazać się zbyt wymagające. Lepiej zachować szczerość podczas rozmowy kwalifikacyjnej, a przede wszystkim zgłaszać się do dopasowanych stanowisk, np. do obsługi klienta poprzez mail lub czat.
Call center – wynagrodzenie. Na co można liczyć?
Branża call center jest także postrzegana jako niezbyt dobrze płatna. Na początku faktycznie może być trudno o wysokie wynagrodzenie, ale są i plusy. Niewątpliwe zalety telemarketingu wiążą się z możliwością wpływu na własną pensję. W przypadku osób zajmujących się zdobywaniem klientów każda nowa osoba przekonana do skorzystania z oferty wpływa na premię na koniec miesiąca.
Również telemarketerzy zajmujący się obsługą połączeń przychodzących są oceniani – ci z najlepszymi notami mogą liczyć na dodatki. Wyższe wynagrodzenie czeka też na wyższych stanowiskach. To, ile zarabia się w call center, zależy więc od wielu czynników.
Jak przekłada się to jednak na konkretne kwoty? Jeśli interesuje Cię praca w call center, zarobki mogą Cię zaskoczyć. Mediany brutto wynoszą:
- dla młodszego specjalisty – 4980 zł,
- dla specjalisty – 5250 zł,
- dla starszego specjalisty – 5430 zł.
Te dane dotyczą stycznia 2024 roku i pochodzą z portalu wynagrodzenia.pl. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule http://blog.cco.com.pl/telemarketing/call-center-zarobki-2024-ile-zarobisz-na-roznych-stanowiskach.
Praca w call center a możliwość awansu
Awans w call center jest jak najbardziej możliwy. Wbrew pozorom praca w tej branży nie oznacza wiecznych rozmów z klientami. Wyższe stanowiska w agencjach call center to team leader oraz supervisor. Pierwszy koordynuje zadania telemarketerów, drugi monitoruje działania różnych zespołów. Co oczywiste, idą za tym wyższe zarobki.
Czy praca w call center jest szkodliwa?
Praca w call center może być szkodliwa dla zdrowia głównie ze względu na czynniki związane z dużym poziomem stresu, hałasem oraz obciążeniem psychicznym. Istnieje kilka aspektów, które sprawiają, że ten rodzaj pracy może negatywnie wpływać na zdrowie pracowników.
Stres i presja
Pracownicy call center są często pod dużą presją wyników, taką jak liczba wykonanych połączeń, czas rozmów czy sprzedaż. Wyniki te są zwykle dokładnie monitorowane, co może wywoływać stres i prowadzić do problemów z koncentracją, wypalenia zawodowego oraz problemów ze snem. Dodatkowo ciągła presja i brak wsparcia mogą przyczynić się do wystąpienia problemów ze zdrowiem psychicznym, takich jak stany lękowe czy depresja.
Hałas
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że praca w call center wiąże się z ciągłym hałasem, co może prowadzić do zmęczenia psychicznego i pogorszenia koncentracji. Wielogodzinne przebywanie w takim środowisku może skutkować również bólami głowy.
Trudne emocje
Praca z klientem często wiąże się z koniecznością rozwiązywania problemów i szybkiej reakcji na żądania rozmówcy. Szczególne znaczenie ma to podczas rozmowy telefonicznej, gdy pracownik nie widzi osoby, z którą rozmawia – może się zdarzyć, że poczuje się ona bezkarna i „wyleje” swoje negatywne emocje na pracownika. Bywa to bardzo stresujące, dlatego osoby wrażliwe rzadko odnajdują się w tej branży.
Czy praca w call center jest trudna?
Praca w telemarketingu może być trudniejsza niż się wielu osobom wydaje. Jednak wiele zależy od konkretnego miejsca pracy i danej osoby. Jeśli na takim stanowisku będzie pracować osoba, która panuje nad stresem, jest asertywna, cierpliwa, a do tego lubi rozmawiać przez telefon, wykonywanie obowiązków może być dla niej przyjemnością. W innych przypadkach praca może być faktycznie ciężka i wymagająca.
Jeśli więc zastanawiasz się, czy praca w call center jest trudna, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Przemyśl, czy jest to dobrze dopasowane stanowisko właśnie do Ciebie. Pamiętaj także o czynnikach, które mogą wpływać na jej szkodliwość – są one niczym skala, która zależy od konkretnej osoby i firmy, w której jest zatrudniona.