Praca w call center. Co robić, by nie była tylko przystankiem w Twojej karierze?
15 października 2020
Telemarketing przez wielu wciąż nie jest traktowany jako ciekawa praca i możliwość dochodowej ścieżki kariery. W ostatnich latach ta branża dynamicznie się jednak rozwija i nie polega już jedynie na usilnym przekonywaniu klientów do zamówienia konkretnego produktu czy usługi. Centra telekomunikacyjne, popularnie nazywane call center, korzystają dziś z nowych technologii i pomagają nie tylko w zwiększaniu zysków, ale także budowaniu relacji z klientem. A sama praca w takich placówkach wcale nie musi być jedynie przystankiem w zawodowej karierze.
Na początek konsultant
Do call center często przyczepia się łatkę pracy tymczasowej lub dodatkowej. Faktycznie jest to miejsce, w którym łatwiej niż w wielu innych branżach pozwolić sobie na elastyczne godziny pracy, które można dopasować do swojego grafiku. Dzieje się tak zwłaszcza na stanowisku konsultanta, od którego większość osób rozpoczyna swoją przygodę z call center. Praca w takim charakterze wcale nie musi jednak oznaczać zadań sprzedażowych – wiele osób wykonuje bowiem obowiązki związane z obsługą klientów czy serwisem.
Praca w charakterze konsultanta pozwala na rozwinięcie mnóstwa tak zwanych kompetencji miękkich, związanych z kontaktem z ludźmi. Z drugiej strony, na tym stanowisku można dobrze poznać schemat działania agencji telemarketingowych, a także charakterystykę poszczególnych zadań. To otwiera drogę do awansu i zajęcia bardziej dochodowego stanowiska. By tak się stało, warto interesować się branżą, której dotyczą codzienne obowiązki. Zdobyta w ten sposób wiedza może bardzo się przydać.
Chcesz się rozwijać? Sprawdź nasz artykuł „Prawidłowa dykcja w call center – jak ją trenować?„!
Od lidera po kierownika projektu
W agencjach telemarketingowych można bowiem piąć się po kilku szczeblach firmowej hierarchii. Pierwszym poziomem ponad konsultantem jest tak zwany team leader, określany czasami także mianem menedżera. Koordynuje on pracę kilkuosobowego zespołu konsultantów, dbając o ich harmonogram i bieżące zadania. Do umiejętności wyniesionych z pracy konsultanta trzeba tutaj dodać także dobrą organizację pracy i nieco charyzmy.
Jeszcze więcej przyda się jej na stanowisku kierownika projektu. Taka funkcja wiąże się bowiem z kontaktami z przypisanym do danego zadania zespołem, zarządem firmy, a także klientem. Kierownik projektu musi sprawnie zarządzać ludźmi, ale równocześnie powinien świetnie znać branżę, w której jest realizowany ów projekt. Dlatego osoby piastujące takie stanowiska nieraz wywodzą się spośród konsultantów, którzy dobrze odnajdują się w danej dziedzinie i mają dużo doświadczenia w pracy przy konkretnych zleceniach. To pozwala im na planowanie skutecznej strategii działań, co jest niezbędne w pracy kierownika projektu.
Telemarketing wstępem do awansów wewnątrz firmy
Rozpatrując możliwości rozwoju kariery w call center trzeba też pamiętać, że telemarketerzy nie pracują wyłącznie w agencjach, które świadczą usługi outsourcingowe. Często konsultantów do własnych działów zatrudniają także duże firmy. Dzięki temu można jeszcze lepiej poznać mechanizmy, które funkcjonują w branży. A także zaznajomić się z ofertą czy charakterem wykonywanych usług. Takie informacje i wiedza z pewnością będą przydatne na kolejnych etapach kariery. Osoby, które podejmują pracę w dziale call center przedsiębiorstwa, nieraz z czasem przenoszą się do działu marketingu czy też na inne stanowiska wewnątrz firmy. To ciekawa ścieżka rozwoju, której wiele osób rozważających pracę telemarketera często niesłusznie nie bierze pod uwagę.
By piąć się po szczeblach kariery w call center, trzeba spełnić wymagania potrzebne do tej pracy. Poznasz je z kolejnego artykułu: http://blog.cco.com.pl/telemarketing/jak-dostac-prace-w-call-center-najwazniejsze-wymagania-jakie-musisz-spelnic